Skinner dine medarbeidere?

De beste resultatet får du når dine medarbeidere skinner. De trives, er engasjerte og føler at de bidrar med det de kan. De får også realisert seg selv og utvikler seg til å bli en bedre seg. Nedenfor vises endel oppgaver, utfordringer, og tips til deg som er leder. Det største utfordringen er deg som leder. Helt avhengig av hva som skal til, er det deg som leder som har den største utfordringen. Sett mål sammen med dine medarbeidere, vis retning og veien dit. Derfor må du som leder være tydelig og engasjert og åpen for en felles utvikling mot et felles mål.

Skinner dine medarbeidere?

Dette bildet symboliserer mye hos en gruppe og deres leder. Alle bidrar i et felles løft mot et felles mål og lederen setter retning og viser vei.

Krav til leder

Til en leder stilles det endel krav som er helt naturlig, da disse er en forutsetning for å lykkes som leder. Det å bli en leder er en stor endring for de fleste. Mange tror ikke det før det har gått en stund. Så forstå det først som sist, ellers kan du få noen utfordringer du ønsker du skulle vært foruten.

Enten om en kommer fra skolen og rett inn i en lederrolle, eller skal overta lederrollen i den enheten der en tidligere var en av medarbeiderne, eller du kommer inn i en ny organisasjon hvor du ikke kjenner noen. Du som leder må vite hva du vil og gjøre det tydelig for din enhet/prosjekt. 

Født til oppgaven?

Noen ledere er født til oppgaven, og noen tror det. Mange har en lengre vei å gå. Det er noen personlig egenskaper, og forståelse som en leder trenger. Annet lærer en gjennom lederutdanning, mens en del egenskaper og kunnskaper sitter i mange fra starten av. En leder må like mennesker og du må jobbe igjennom mennesker. Du som leder har et ansvar for en enhet, avdeling eller om den kalles noe annet.

Dagens ledere

Flere undersøkelser indikerer at det er mye ineffektiv ledelse rundt om på arbeidsplassene (Ennova, 2013; Gallup, 2013; Hogan, 2006; Hogan & Kaiser, 2005; TUC, 2008).

En nylig gjennomført undersøkelse konkluderte med at så mange som 40 prosent av medarbeiderne opplever at deres leder er så dårlig at han eller hun ikke burde være leder.

26 prosent av norske ledere bruker mindre enn en tiendedel av sin tid på det som kan betegnes som ledelsesrelaterte oppgaver. 

25 prosent av norske ledere ikke vet hva de skal gjøre for å lykkes (Ennova, 2015). Selv om vi i dag vet ganske mye om hva som gir effektiv ledelse, er det likevel mange ledere som ikke ser ut til å utøve effektiv ledelse (Yukl, 2013). De er utydelige, lar ting skure og gå, tar ikke fatt i konflikter, takler ikke vanskelige situasjoner, kommuniserer dårlig, tar ikke fatt i regel- eller normbrudd. De tar generelt ikke ansvar.

Sjef eller leder?

Hvem er du som person? Liker du å stå frem og være tydelig (sjefen), eller er du en typisk person som sørger for at andre tar ansvaret og sørger for at de gjør jobben. Er du sjefen som har en tydelig og instruerende lederstil, eller har du fokus på oppgaven og mennesker? Her er noe av det som er viktig å vite og praktisere som leder.

Leders hovedoppgave

En leder skal inspirere, motivere, veilede, skape forståelse, skape utvikling, skape energi, skape engasjement, og ikke minst lede arbeidet. I tillegg lære dine medarbeidere å lede seg selv. Du som leder skal være en endringsagent, og du, sammen med dine, skal være helter i hverandres øyne. Da begynner det å skinne.

Du og dine skal ha respekt og tillit til hverandre, og fremme mestring ved å utfordre og dermed skape mestringsfølelse, og da skaper du trivsel og vekst. Dette er visjonen og misjonen med din jobb som leder. Dine medarbeidere skal vite hva du står for, hva du vil, hvor du vil og hva du forventer av dem. Du må kjenne dine medarbeidere og deres mål og ville dem vel. Lederen mobiliserer innsatsvilje, og samarbeid mot et felles mål.

Eller som tidligere general og president Dwight D. Eisenhower har sagt det: «En leder er en som får andre til å gjøre noe de ellers ikke ville ha gjort, og like det».

Den store forskjellen mellom det å være ansatt i en faglig stilling og det å være leder, er forskjellig i vårt tankesett. Du har ikke bare ansvar for et sett med oppgaver – dine oppgaver – men du har ansvar for en hel enhets medarbeidere, og samlet resultatet fra alles jobb.

Lederansvaret

Du har ansvaret for det du gjør og du har ansvaret for det du ikke gjør. Du har ansvaret for det dine medarbeidere gjør og det de ikke gjør.

Du får krav og forventninger fra dine medarbeidere, din leder, kunder, leverandører og andre enheter. Du skal tenke på hvordan det påvirker enheten i lengden med hensyn til din enhets resultater, dine medarbeideres trivsel, og hvordan det påvirker og bidrar til virksomheten som helhet.

Dette er daglige beslutninger du må ta som leder. Ta ofte en tur i helikopteret og se hvor dette bærer hen. Hvordan du og dine løser de oppgaver og utfordringer dere står overfor daglig?

Det er menneskelig å gjøre feil, men vi skal ikke gjøre de samme feilene flere ganger. Det holder med den ene gangen. Derfor må dere analysere og gjøre tiltak for å unngå gjentakelse uansett om det er deg eller en av dine som har gjort feilen – ofte kalt avvik. Du som leder sitter med det endelige ansvaret.

Lederfokus

Mor Teresa spurte 500 ledere i en konferanse om de kjente sine medarbeidere og om de var glad i sine medarbeidere. Det ble helt stille i salen. Disse to spørsmålene ble hengende i luften lenge etter at hun forlot talerstolen, da begge spørsmålene er svært viktige for en leder.

Det hele er veldig enkelt, men likevel svært vanskelig i praksis. Hvordan kan du lede noen du ikke kjenner? Det handler om langt mer enn fordeling av oppgaver eller å kommandere mennesker. Hvordan kan din ledelse lykkes hvis du ikke bryr deg om dem du leder?

Derfor er dette med ledelse ofte vanskelig fordi en ikke vet hva det innebærer før en går inn i en lederstilling. Derfor svikter det ofte i ledergjerningen. Skal du behandle dine medarbeidere korrekt, må det bli individuelt og tilpasset hver person.

Du som leder må bry deg om disse menneskers ve og vel. Du som leder må kjenne dine medarbeidere, vite hvem de er, og at hver av dem er forskjellige personer. De trenger ulik behandling (kommunikasjon), da de reagerer forskjellig på din måte å lede og kommunisere på.

Dette er vanskelig for en ny leder å forstå. Svært mange forstår ikke, at alle andre ikke tror, og tenker det samme som en selv. Og det kan være at en av dere har rett/delvis rett.

Her er det mange spørsmål en stiller seg og det tar tid å få svaret på disse. Her er det også lett å komme skjevt ut. Derfor håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg på vei og unngå de verste blemmer. Ja, fordi det gjør en i begynnelsen selv om de kan være små.

Ved å bli leder er det en del ting som blir tildelt deg:

1. En automatisk respekt ved at du nå innehar denne rollen
2. Flere forventninger fra medarbeidere og fra din leder
3. Ditt ansvar som leder for denne enheten og dens resultater
4. Medarbeidere, som du enten kjenner så altfor godt – eller ikke kjenner i det hele tatt
5. Spørsmålet er, hva deler du med dine medarbeidere og hva deler du ikke?

Hva gjør du så?

1. SKAP RESPEKT. Sjekk ut den respekt du har fått tildelt. Du må vise at du har fortjent den. Vis respekt tilbake.

2. TYDELIGGJØR FORVENTNINGER. Gjennomgå dine forventninger til dine medarbeidere og få de forventninger din leder forventer av deg. Skriv de gjerne ned hvis du ikke mottar de skriftlig. Fortell, og skriv ned, og gi dine forventninger til dine medarbeidere.

3. FÅ OVERSIKT. Få oversikten over enheten, medarbeidere, enhetens mål og resultater så raskt som mulig fra dokumenter eller fra din leder. Skriv ned det som ikke er skrevet ned i rutiner, stillingsbeskrivelser o.l.

4. KJENN DINE MEDARBEIDERE. Bli kjent med dine medarbeidere. Å starte med medarbeidersamtale kan være en løsning, men kanskje først en runde om hverandre. En relasjons- samtale. Underbygg dine forventninger. Lodd stemningen. Det kan være nyttig.

5. SETT GRENSER. Ikke vær kamerat eller kompis med dine medarbeidere. Det kan skape vanskeligheter for deg den dagen de krevende oppgavene og samtalene kommer. Hva gjør du hvis du er venn eller venninne med dine medarbeider og din leder ber om at du sier opp denne personen, for å sette problemet på spissen?
Hvordan løser du dette da? Gå ut eller ta dine medarbeidere med ut på arrangement, men vær deres leder og ikke deres venn eller venninne. Dere er begge ansatt, men du er fremdeles deres leder. Husk det!

Se også andre nærliggende innlegg:

https://www.lederensabc.no/personlig utvikling

https://www.lederensabc.no/personlig endringer og valg

https://www.ledernytt.no/kunsten-aa-sette-og-dele-maal.4515860-112537.html

 

 

 

 

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.