Lederens ansvar, oppgaver og rolleforståelse

  • av

Det stilles krav til en leder i tillegg til at en virkelig må forstå sin rolle og ivareta sitt ansvar. Derfor er dette bidraget viktig til å hjelpe nye og gamle ledere til å forstå hva det innebærer å være leder.

Krav til lederen

Til en leder stilles det endel krav som er helt naturlig, da disse er en forutsetning for å lykkes som leder. Det å bli en leder er en stor endring for de fleste. Enten
om en kommer fra skolen og rett inn i en lederrolle, eller skal overta lederrollen i den enheten der en tidligere var en av medarbeiderne, eller du kommer inn i en ny organisasjon hvor du ikke kjenner noen.
Noen ledere er født til oppgaven mener de, men ingen er født til oppgaven. Det meste må læres gjennom lederutdanning, mens en del egenskaper og kunnskaper sitter i mange fra starten av. En leder må like mennesker og du må jobbe igjennom mennesker. Du har et ansvar for en enhet, avdeling eller om den kalles noe annet.

 

Lederutdannelse

I noen få utdannelser så går en ofte direkte inn i en lederrolle uten at fagutdanningen har tatt lederutdanning på alvor. Barnehagelærer er en av disse.

En barnehagelærer skal lede en gruppe voksne og en gruppe barn i henhold til en årlig plan for enheten. Det innebærer at en forstår og kan lede mennesker. Utdannelsen som pedagog gir god bakgrunn til å forstå mennesker. Selv om vi som barn og voksne har behov for det samme, så er det ikke så enkelt for en ny leder å se dette. Vi ønsker alle å bli sett og forstått, vi ønsker tilbakemeldinger, og vi ønsker å mestre. Dette trenger vi som medarbeidere hjelp til.

Et eksempel på utdannelse som forfatteren kjenner til er de som tar utdannelse innen barnehage. Ansatte i barnehager er omsorgsmennesker og med omsorgsforståelse for barn. De er ikke forberedt på den ofte tøffe overgangen i at en må lede disse voksne, for at målet skal oppnås. Deres medarbeidere (fagarbeidere/assistenter) har ikke høy utdannelse. Ofte kun grunnutdannelse og er kanskje eldre enn den nyutdannede lederen. Det er i seg selv en utfordring for den som kommer inn ny, og er nyutdannet i en etablert gruppe mennesker.
I en ingeniør- og en økonomiutdannelse er det ikke lagt inn noe lederutdanning, siden de oftest blir medarbeidere(fagstillinger). Først etter flere års faglig arbeid får de lederstillinger og burde da ta lederutdanning. Da er det behov for å forstå det å være leder og den rollen en har som leder, kontra det å være ansatt medarbeider.

 

Leders hovedoppgave

En leder skal inspirere, motivere, veilede, skape forståelse, skape utvikling, skape energi og ikke minst lede arbeidet gjennom blant annet å lære sine med- arbeidere å lede seg selv. Du som leder skal være en endringsagent, og du, sammen med dine, skal være helter i hverandres øyne. Du og dine skal ha respekt og tillit til hverandre, og fremme mestring ved å utfordre og dermed skape mestringsfølelse, og da skaper du trivsel. Dette er visjonen og misjonen med din jobb som leder. Dine medarbeidere skal vite hva du står for, hva du vil, hvor du vil og hva du forventer av dem. Du må kjenne dine medarbeidere og deres mål og ville dem vel. Lederen mobiliserer innsatsvilje og samarbeid mot et felles mål. Eller som tidligere general og president Dwight D. Eisenhower har sagt det: «En leder er en som får andre til å gjøre noe de ellers ikke ville ha gjort, og like det».

Den store forskjellen mellom det å være ansatt i en faglig stilling og det å være leder, er forskjellig i vårt tankesett. Du har ikke bare ansvar for et sett med oppgaver – dine oppgaver – men du har ansvar for en hel enhets medarbeidere og resultatet fra alles jobb.

Du har ansvaret for det du gjør og du har ansvaret for det du ikke gjør. Du har ansvaret for det dine medarbeidere gjør og det de ikke gjør. Du får krav og forventninger fra dine medarbeidere, din leder, kunder, leverandører og andre enheter. Du skal tenke på hvordan det påvirker enheten i lengden med hensyn til din enhets resultater, de medarbeideres trivsel, og hvordan det påvirker virksomheten som helhet. Dette er daglige beslutninger du må ta som leder. Ta ofte en tur i helikopteret og se hvor dette bærer hen. Hvordan du og dine løser de oppgaver og utfordringer dere står overfor daglig? Det er menneskelig å gjøre feil, men vi skal ikke gjøre de samme feilene flere ganger. Derfor må vi analysere og gjøre tiltak for å unngå gjentakelse uansett om det er deg eller en av dine som har gjort feilen – ofte kalt avvik. Du sitter med det endelige ansvaret.

 

Jobb- og rolleforståelse

Dette er veldig sentralt i hvordan den enkelte fungerer i sin jobb.
• Hvordan forstår en sin rolle og sine oppgaver?
• Hva er viktigere enn annet?
• Det gjelder både som ansatt og som leder.
• Hva skal prioriteres først hvis en har begrensninger på tid?
• Med jobbforståelse så ligger også målforståelsen.
• Du som leder må vite deres jobbforståelse og gjøre det som trengs, for at dere skal ha en felles forståelse av oppgavene og målet.
• Hva er din jobbforståelse som leder?
• Har du samme oppfatning som dine lederkolleger som har samme type lederjobb og enhet?
Ta det opp slik at du er sikker på at din forståelse av din rolle og din enhetsoppgaver og mål er god nok til å lede gruppen mot deres mål. Hvis ikke gjør de endringer som trengs.

Prioriter dine oppgaver

Når du er leder er det mange oppgaver som dukker opp, og det er fort å drukne eller i det minste miste oversikten. Ingen av tilfellene er ønskelig. Derfor må du prioritere. Hva er viktigst for enhetens resultat? Tenk og se helhet. Stopp opp jevnlig og sjekk hva som er status på din arbeidssituasjon. Ta en liten tur i helikopteret minst én gang i uken. Hva bidrar det til; det som du nå er mest konsentrert om? Bringer det enheten dit den skal eller har bestemt?
De oppgaver som betyr minst, eller har færrest konsekvenser, må få lavest prioritet. Lag også en liten plan for når enkelte ting skal gjøres, slik at du har avsatt tid. Saker som ikke brenner skal ikke endre denne planen.

Hvordan lager du grunnlaget for denne planen?
1. Er dette en oppgave som må gjøres?
2. Hva skjer hvis du lar være å gjøre dette? Hva er konsekvensen?
3. Kan du flytte eller utsette oppgaven?
4. Hva kan du delegere?
5. Når bør du gjøre denne oppgaven?

Nå kan du prioritere.

 

Ditt liv har skapt din historie

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.