Hvordan bedre balansen i ditt liv?

  • av

Vi trenger balanse i oss selv, i vårt liv og i det vi gjør. Her er noen punkter der det må jobbes med, for å få balanse: Mellom mann og kvinne, i ledelse, i kroppen din, mellom leder – medarbeider, og mellom privat – jobb.

SÅ! Hvordan få bedre balansen i ditt liv?

Makt- eller sexbehov, har fått menn og kvinner til å gjøre ting som krenker det andre kjønn. En mann og en kvinne er ikke like på alle områder.

Barn
Kvinner får barn, det gjør ikke menn, men de har like stort ansvar for barna. Når barnet blir sykt så er det fremdeles flest kvinner som blir hjemme. Hvorfor?

Et tegn på at det er en jobb igjen å gjøre for å etablere likhet her. Begge kjønn må ta like mye ansvar. Som arbeidsgiver og som leder så vil en at begge skal være hjemme like mye når barn er syke.

Jobb
Hvem kan inneha hvilke jobber? I dag er det ytterst i få jobber hvor det er et kjønn som har en fordel – hvis noen. Alt fra å jobbe i en barnehage, kontor- oppgaver, entreprenørarbeid eller leder på ulike nivå. Noen tenker fremdeles på at kvinner er flinkest med barn med hensyn til omsorg mm. 

Det er en myte. Det har med interessen for barn å gjøre og ikke om det er en kvinne eller mann. Kvinne- og mannsarbeidsplasser har hver sin kultur. Det er tøft å være få av det andre kjønn på disse arbeidsplassene. Derfor har du en jobb som leder å gjøre, for å få balanse mellom kvinner og menn på arbeidsplassen. 

Hjemme
Det med balanse gjelder også hjemme med hensyn til hvordan vi behandler hverandre. Det starter med respekt og deretter arbeidsfordeling. Hvem tar oppvasken som idag er for de fleste kun å sette inn i oppvaskmaskinen? Hvem tar klesvasken? Hvem støvsuger og gjør rent? Hvem skifter bleier på barna? Hvem leker med barna? Hvem tar barna med på ski eller skøyter eller annet aktivitets- og uteliv? De yngre parene er langt flinkere enn deres foreldre generasjon, men det er nok litt igjen.

Ledelse og samarbeid i balanse (Hvordan få bedre balansen i mitt liv?)
Kommunikasjonen mellom leder og medarbeider må ha balanse. En leder som dominerer kommunikasjonen gir ikke balanse. En ansatt som bare krever eller skylder på andre er heller ikke i balanse. Derfor er en relasjon basert på respekt for hverandre som personer, en forutsetning for en god og balansert kommunikasjon. 

En leder som ikke respekterer deg som person eller faglig er ingen leder som strever etter balanse mellom dere. Du må velge om du vil ha det slik eller ikke.

Kroppen vår i balanse
Alt er i hodet, og hodet får masse informasjon både utenfra og innenfra. Vår pannebrask tar imot det som kommer av informasjon utenfra og informasjon fra kroppen kommer igjennom ryggsøylen opp til hodet. Midt imellom sitter vårt informasjonsbehandlingssenter. 

Hvordan klarer vi å håndtere all denne informasjonen? Ofte får vi overflow. For å unngå dette må vi la hodet hvile og vi kan hjelpe til med noen enkle øvelser så vil balansen opprettes i hodet og i kroppen forøvrig.

Balanseøvelse for kroppen
En forutsetning for effekt av denne treningen, er at du kommer i en her-og-nå-modus. Vær her, pust rolig, og tøm hodet for andre tanker. Du trenger å fokusere på det du nå skal gjøre.

Utfør rotasjoner og diagonale bevegelser på alle dine kroppslige bevegelige deler, så sakte du kan. Det vil si armer, hender, fingre, ben, føtter, tær, hode, hofter. Bruk hendene til å bevege fingre og tær.

Krabb 7minutter pr dag. Så sakte du kan og «bakhjulsdrevet». Husk at her er det viktig med høyre arm og venstre ben og motsatt når du krabber. Krysskrabbing.
Så hvorfor disse øvelser? Disse øvelsene vil gi deg bedre balanse i kroppen. Du kan enkelt teste din balanse ved å stå på ett ben med lukkede øyne og se om du står støtt, eller faller fremover, eller til siden. Gjør du disse øvelsene så bedrer du din balanse.
Du får bedre balanse mellom;
• ytre og indre muskulatur
• bedre balanse mellom utvikling av høyre og venstre hjernehalvdel
• bedre kommunikasjon mellom høyre og venstre hjernehalvdel – «bredbånd»
• reduserer overflow i hjernens behandlingssenter
• bedre kvalitet på dine nervebaner – din kropps kommunikasjonssystem

En annen viktig del av kroppen er dine muskler. Vi har ytre muskler som gir styrke og bevegelse. Vi har indre muskler som gir stabilitet. De indre musklene holder kroppen sammen. Tidligere trente en idrettsutøver kun den ytre muskulaturen og når karrieren var over, datt en sammen som en «potetsekk». Derfor er det viktig for idrettsutøvere og oss andre å ha balanse mellom ytre og indre muskulatur. Det gir en viktig forutsetning for kroppens ve og vel.

Denne filmen gir mer inspirasjon og informasjon om sakte bevegelser og det nevromotoriske underlag. 

Denne filmen kan kjøpes. Registrer deg på siden så sendes filmen etter avtale.  

Balanse mellom fokus på privatlivet og jobben (Hvordan få bedre balansen i mitt liv?)
Tidsklemma, egne prioriteringer, bestemmer hva som får prioritet.  Ser du som leder at det er noen som sliter med å forstå eller praktisere dette så må du ta tak. Det er privatlivet som må tilpasses jobben, og ikke motsatt. 

Det betyr at de arbeidstimer du har på jobben, må du være tilstede, og gjør den jobben du får betalt for. Disse timene på jobben er i henhold til normal arbeidsuke. Vi snakker ikke om å være på jobben sent og tidlig, men å gjøre jobben når du er på jobben. 

Dine forventninger som leder
Du som leder må være tydelig på hva som forventes av dine medarbeidere, med hensyn til balanse mellom jobb og familie. Du skal være på jobb i arbeidstiden og gjøre det som forventes. Hode og kropp må være på jobben. 

Dette er et godt råd til deg som ansatt. Hvis dine omgivelser på jobben skal få den oppmerksomhet, og hjelp som forventes av deg, må du være fysisk og mentalt tilstede i her og nå modus.

Det forutsettes at
Enhver ansatt har et fokus på balansen mellom jobben og privatlivet. Når vi er hjemme så er vi hjemme, og har fokus på dem og det som er hjemme. 

– Når vi er på jobben, så er det jobben som teller.
– Da skal du ikke bruke tiden til å prate unødvendig sosialt på jobben.
– Du skal heller ikke bruke mer tid, enn absolutt nødvendig, til private aktiviteter på PC eller telefon, sosiale samtaler og lignende.

Er det noe spesielt på gang, som sykdom hjemme, kjøp av hus eller leilighet, bilen må på verksted, eller du trenger lege eller tannlege, skal du ikke unødig belaste bedriften. Avtal med din leder. Hver bedrift har både regler og praksis på dette.

Nyansatt
Du som nyansatt bør gjøre deg kjent med dette, så raskt som mulig for å unngå misnøye fra leder eller kolleger. Snakk med din leder om regler og praksis. Du må gjerne snakke med tillitsvalgt og/eller verneombud om dette, så du har bredest mulig kunnskap om hvilke reglement og hvilken kultur bedriften har på dette.

Holdninger og ansvarsfølelse
Erfaringer tilsier at det er de samme ansatte eller ledere som strekker denne strikken lengst i flere sammenhenger/situasjoner, mens andre løser dette uten at bedriften knapt registrerer dette. 

Tenk på hva dette kommer av? Det handler om holdning til deg selv, til bedriften, til kolleger.
Snu situasjonen. Sett deg selv i deres situasjon. Hva vil de tenke da? Er det greit? 

Sykdom
Dette gjelder også når du selv er syk eller borte fra jobben. En skal selvfølgelig få lov til å være syk. Noen er svært ofte på denne sykelista. Kolleger savner deres hjelp, og må jobbe ekstra for de som ikke er tilstede. 

Arbeidsgiver ser at det fort blir misnøye hos de andre på jobben, da de må ta støyten for den som ikke er på jobb. Hvis det er spesielle grunner til ditt fravær, så må du fortelle din leder. Denne må vite og akseptere din utfordring og dere blir enige om hvordan det skal praktiseres.

Se også andre nærliggende innlegg:

 https://lederensabc.no/det-a-bli-leder 

 https://lederensabc.no/utvikling-modning-og-erkjennelse

 https://ledernytt.no/for-aa-lede-andre-maa-du-kjenne-deg-selv.6353496.html

https://www.ledernytt.no/verdier-driver-frem-motivasjon.6271246.html

 

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.