Deg som leder

  • av

Hvordan er du som leder? Hvilke fokus har du mht enheten og medarbeidere eller er ditt fokus oppover i organisasjonen? Hvem skaper resultatene og hva gjør du for å sørge for det. Her er noen tips på som er viktig for deg som leder mht å lykkes.

Lederfokus

Mor Teresa spurte 500 ledere i en konferanse om de kjente sine medarbeidere og om de var glad i sine medarbeidere. Det ble helt stille i salen. Disse to spørsmålene ble hengende i luften lenge etter at hun forlot talerstolen, da begge spørsmålene er svært viktige for en leder.
Det hele er veldig enkelt, men likevel svært vanskelig i praksis. Hvordan kan du lede noen du ikke kjenner? Det handler om langt mer enn fordeling av oppgaver eller å kommandere mennesker. Hvordan kan din ledelse lykkes hvis du ikke bryr deg om dem du leder? Derfor er dette med ledelse ofte vanskelig fordi en ikke vet hva det innebærer før en går inn i en lederstilling. Derfor svikter det ofte i leder- gjerningen. Skal du behandle dine medarbeidere korrekt, må det bli individuelt og tilpasset hver person.
Du som leder må bry deg om disse menneskers ve og vel. Du som leder må kjenne dine medarbeidere, vite hvem de er og at hver av dem er forskjellige per- soner. De trenger ulik behandling (kommunikasjon), da de reagerer forskjellig på din måte å lede og kommunisere på. Dette er vanskelig for en ny leder å forstå. Svært mange forstår ikke at alle andre ikke tror og tenker det samme som en selv. Og det kan være at en av dere har rett/delvis rett.
Her er det mange spørsmål en stiller seg og det tar tid å få svaret på disse. Her er det også lett å komme skjevt ut. Derfor håper forfatteren at dette kapittelet kan hjelpe deg som leder unna de verste blemmer. Ja, fordi det gjør en i begynnelsen selv om de kan være små.

Ved å bli leder er det en del ting som blir tildelt deg:
1. En automatisk respekt ved at du nå innehar denne rollen
2. Forventninger fra medarbeidere og fra din leder
3. Ditt ansvar som leder for denne enheten
4. Medarbeidere, som du enten kjenner så altfor godt – eller ikke kjenner i det hele tatt
5. Spørsmålet er, hva deler du med dine medarbeidere og hva deler du ikke?

 

Hva gjør du så?

1. Sjekk ut den respekt du har fått tildelt. Du må vise at du har fortjent den. Vis respekt tilbake.
2. Gjennomgå dine forventninger til dine medarbeidere og få de forventninger din leder forventer av deg. Skriv de gjerne ned hvis du ikke mottar de skriftlig. Fortell, og skriv ned, og gi dine forventninger til dine medarbeidere.
3. Få oversikten over enheten, medarbeidere, enhetens mål og resultater så raskt som mulig fra dokumenter eller fra din leder. Skriv ned det som ikke er skrevet ned i rutiner, stillingsbeskrivelser o.l.
4. Bli kjent med dine medarbeidere. Å starte med medarbeidersamtale kan være en løsning, men kanskje først en runde om hverandre. En relasjons- samtale. Underbygg dine forventninger. Lodd stemningen. Det kan være nyttig.
5. Ikke vær kamerat eller kompis med dine medarbeidere. Det kan skape vanskeligheter for deg den dagen de krevende oppgavene og samtalene kom- mer. Hva gjør du hvis du er venn eller venninne med din medarbeider og din leder ber om at du sier opp denne personen, for å sette problemet på spissen? Hvordan løser du dette da? Gå ut eller ta dine medarbeidere med ut på arrangement, men vær deres leder og ikke deres venn eller venninne. Dere er begge ansatt, men du er fremdeles deres leder. Husk det.

 

Ensom som leder

Det er helt naturlig å føle seg litt alene som leder. Du kan ikke konferere med dine medarbeidere i mange spørsmål. Har du ledere på samme nivå å snakke med? Hva vil du eller hva kan du snakke med din leder om? Du kan snakke om det meste med din leder, men det er du som skal ta avgjørelsene. Litt avhengig av din leders lederstil, men bli veiledet gjennom dialog med din leder for å gå igjennom den saken du trenger hjelp til. Gå igjennom saken og be om alternative løsninger. Noen ganger er det få løsninger og kanskje bare en løsning eller svar på saken. Dette er forskjellig fra sak til sak. Likevel må du trives med den løsningen, selv om det kan være vanskelig. Stå bak beslutningen og ikke ytre deg overfor dine medarbeidere, at dette synes du ikke noe om.
Generelt så finn deg en person med ledererfaring som har samme verdisett som deg, og denne personen kan være leder hvor som helst, men vi ledere trenger å snakke med noen. Det er ensomt å være alene om alt. Søk støtte. Det er ikke flaut, men nyttig for alle ledere.

 

Fleksibilitet som leder

Hvor fleksibel er du? Noen ledere er så fleksible at det noen ganger går utover medarbeiderne. Alt for kunden har en grense, og det skal du og din enhet være enige om. Når dere må strekke dere, så sjekk ut at dette er mulig med hensyn til at det ikke gir konsekvenser som det ikke er verdt. Det er posi- tivt å være fleksibel og lær også opp dine til å være det, slik at alle hjelper alle i jobben.

 

 

Ditt liv har skapt din historie

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.