Deg og dine medarbeidere

  • av

En leder må ikke bare ha fokus på enheten som helhet, men først og fremst på de som skaper resultatene – nemlig medarbeiderne. Derfor beskriver dette innlegget de viktige forhold en leder må ivareta for å få frem disse resultatene. Det starter med dine relasjoner til dine medarbeidere.

Våre relasjoner

Vi mennesker trenger relasjoner, enten det er hjemme eller på jobben. Vi klarer ikke å leve uten å ha noen vi har relasjon til, rundt oss. For å dele     livet med, personlige opplevelser, eller rett og slett noen å snakke med. Mange sier at jeg klarer meg bra selv. Tenk etter. Ville det være det samme livet uten at en hadde noen rundt seg – hjemme og/eller på jobb? Derfor er det å være alene hjemme, som mange mener, en utfordring. De som er sykemeldt sier ofte.

«Jeg orker ikke å være hjemme lenger». De savner å ha sine kolleger rundt seg. Hvis vi ikke fungerer sammen med andre, har vi en  stor  utfordring.  Ikke bare skal vi samarbeide med andre, vi skal også trives sammen. Derfor er vår relasjonskompetanse så utrolig viktig for oss som medarbeidere og ledere. Dette er et spørsmål om å lykkes i arbeidslivet eller ikke. For 100 år siden     så traff vi ikke mange mennesker i løpet av livet. I dag så treffer vi tusenvis i ulike sammenhenger, som vi må relatere oss til og fungere sammen med. Det betyr at det å samhandle med andre mennesker er en del av den menneskelige

evolusjonen.

 

Dine  relasjoner  til  dine medarbeidere

Det å ha relasjon som leder til dine medarbeidere er viktig. Det hele er veldig enkelt, men likevel svært vanskelig i praksis. Derfor svikter en ofte i ledergjer- ningen. Skal du behandle dine medarbeidere likt og korrekt, må det bli indivi- duelt og tilpasset hver person. Det betyr at du må kjenne dine medarbeidere for   å få dette til. Du tror du kjenner dem, men de færreste gjør det egentlig. Når du kjenner og forstår deres ønsker og behov, så finner du flere svar.

 

Hvordan skaper du tillit og respekt som leder?

Du som leder må vise respekt for dine kolleger og medarbeidere. Denne respek- ten må være ekte, ellers blir du avslørt. Vis respekt og tillit til alle, uansett hva    du mener om den enkelte. Hvis du har problemer med å respektere noen av    dine kolleger, så vær varsom. Ditt kroppsspråk og dine ord vil en dag avsløre   deg. Hvis dette i tillegg er en av dine medarbeidere i enheten, vil dette sette hele din lederrolle i fare når det gjelder hvordan dere lykkes sammen. Kjenner du  dine medarbeidere? Vet du virkelig hva disse medarbeidere står for? Hva er det virkelig som er viktig for dine medarbeidere og som definerer disse som personer? For å kunne ha tillit og respekt må du vite mer om din medarbeider. Å basere seg på et førsteinntrykk, en uttalelse eller en uheldig opptreden, er ikke tilstrekkelig. Du vet ikke hva som ligger bak. Finn ut det som er nødvendig for at du skal ha tillit til din medarbeider.

Det samme gjelder respekt, men her må du gjøre mer. Som leder har du en auto- ritet og makt som du må forvalte på rett måte. Er du en ny leder, eller har vært leder en stund, uten å reflektert over dette, så tenk igjennom din adferd. Skaper din adferd respekt og tillit til deg av dine medarbeidere i enheten? Viser du tillit og respekt til dem? Et gammelt uttrykk er at du får det du fortjener.

 

Hvorfor kjenne sine medarbeidere og hverandres forventninger?

Hvorfor skulle du som leder være glad i dine medarbeidere? Spørsmålet er: Hva vil du med dine medarbeidere? Skal de trives i jobben og gjøre sitt beste, eller er ikke dette viktig for deg? For at de skal gjøre sitt beste så må de trives, og når du er glad i dine medarbeidere (det betyr å ville dem vel) og det vises i din adferd, vil de gjøre sitt beste. De kvitterer ut med å gjøre sitt aller beste. Så hva mener du om dette? Hvor er du i forhold til denne problematikken? Ta en runde med deg selv. Når du kjenner dine medarbeidere kommuniserer du også annerledes, fordi de er forskjellige og derfor trenger å behandles forskjellig. Det innebærer at du må ta det med i betraktning når du skal fremme en sak, gi en beskjed, eller ha en samtale. Fortell også om deg selv slik at den medarbeidere får litt igjen for det en selv forteller, med hensyn til at dere begge nå kjenner hverandre. Kombiner dette med å kjenne til hverandres forventninger. Da blir det en god balanse i samarbeidet.

 

Veien til målet for dine medarbeidere

Skal du som leder ha en mulighet til å hjelpe dine medarbeidere med deres utvikling, må det jobbes. Dette er ingen kvikk fiks, men systematisk jobbing. Hvor er den enkelte i dag, og hvor legges ambisjonene? Klarer den enkelte de ambisjoner en setter seg eller blir ambisjonen for høy i forhold til kompetansen (kunnskap, evnen, ferdigheten og verdier). Det skaper angst hvis ambisjonene er for høye. Er ambisjonene for lave så blir det kjedelig. Her er det viktig å finne balansen slik at medarbeideren holder på momentet ved hjelp av sin indre energi og ikke mister den motivasjonen denne gir. Ivaretakelse av ambisjonen må du som leder støtte opp under. Bruk visjonen, virksomhetsmålene, og kulturen til hjelp. Sørg for at den enkelte ser seg selv i totalbildet hele tiden. Sørg for at samspillet fungerer og ansvarsfølelsen for utviklingen opprettholdes. Få den enkelte til selv å skape sin prestasjonskultur, gjennom sine egne ambisjoner og sammen med andre medarbeideres ambisjoner som er avhengige av hverandre for å lykkes. Skap en teamfølelse. Coach og veiled dem når det butter og hjelp må gis. Din støtte hele veien er helt nødvendig og avgjørende for å lykkes.

 

 

 

Ditt liv har skapt din historie

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.