Deg og din hjerne

  • av

Dette innlegget handler om hvem vi er og vår hjerne og ikke minst alle våre tanker og refleksjoner og vårt forhold til våre omgivelser og våre meninger. Hva er våre behov som mennesker i hverdagen, våre følelser og vår emosjonell intelligens.

Din hjerne

Din hjerne er 200 000 år gammel, og ikke vant til fra tidligere å møte mer enn 100-200 personer i løpet av sitt liv. Hvordan er situasjonen i dag? Ditt liv har mengder av inntrykk som skal behandles av din hjerne. Derfor er det noen spesielle hensyn en må ta for å utvikle hjernen. Du møter mange mennesker i dag. Hvor forberedt er du på å møte disse uten at det har negativ eller en positiv påvirkning på deg? Det vil si at du må trene din hjerne.

 

Dine tanker og beslutninger

Hver dag har vi 65 000 tanker og vi tar mellom 2500-10000 beslutninger hver dag. 95 prosent av de tankene vi tenker er de samme som vi hadde i går. Det vil si kun 5 prosent nye tanker. Hva tror du det gjør med deg? Derfor: benytt anledningen til å gi deg selv positiv feedback. Har du mange positive tanker, men èn negativ, kan den negative fort overskygge alle dine positive. Hva gjør du? Finn den rutinen som passer deg til å ikke bli påvirket av negativ feedback som du mottar, egne tanker, eller andres uttalelser. Det vil si hvordan du håndterer og tar imot kritikk.


De menneskelige behov

Et menneske har ulike behov for at en skal ha et verdifullt liv og et verdifullt arbeidsliv.
1. Ærlighet
2. God følelse og glede i hverdagen
3. Ha relasjoner
4. Bli forstått
5. Personlig utvikling
6. Vite hvorfor en driver med det en gjør


Mennesker og følelser

Mennesket er verdens mest følsomme og vakreste «strengeinstrument» sier Trond Haukedal i Boken om høysensitivitet – veien fra sårbarhet til ressurs. Strengene symboliserer følelsene dine. Alt det fineste, beste og mest verdifulle i livene dine  – handler om følelser. Fra vi blir født møter vi mennesker som samspiller med oss som strengeinstrument, og som på ulike måter spiller på strengene dine. Din livskvalitet avhenger i stor grad av hvordan du lykkes med å utvikle din ”menneske musikalitet”. Noen ganger kaller vi det knapper. Da snakker vi om å trykke på de rette knappene. Strenger og knapper er her det samme.

Hvordan utvikle din emosjonelle intelligens og hvorfor det er viktig? Dr. Paul Brewerton skriver på strengthscope.com, redigert utdrag «Emosjonell intelligens er et veldig viktig tema. Dette innlegget vil gå gjennom det grunnleggende og gi noen tips og begynne å utvikle emosjonell intelligens for deg selv. Også er emosjonell intelligens noen ganger kalt EI for kort, så blir det heretter referert til som EI.

1. Hva er emosjonell intelligens?

En flott definisjon av emosjonell intelligens er å være intelligent om følelser. Det fanger stort sett alt sammen, og det er også en ganske frekk definisjon, men la oss bryte det litt ned og utforske hva det betyr. Generell intelligens, intellektuell intelligens, IQ eller hvordan du vil beskrive det, er i stand til å løse problemer,

analysere ting, finne ut ting raskt. Emosjonelle intelligens er knyttet til forståelse av følelser – både dine egne og andres – og å bruke den kunnskapen for å bedre styre din oppførsel. Noen mennesker snakker om at EI virkelig er dypt forankret i hold- ninger vi holder om oss selv og andre mennesker. De sier at det er de holdningene som driver følelsene og følelsene dine og de som driver vår oppførsel. Og det er en god vitenskapelig sak for det når vi studerer hjernen.

2. Hvorfor betyr emosjonell intelligens noe?

Teorien går på, hvis du kan forstå dine egne følelsesmessige tilstander, hva som driver dem og virkningen de har, kan du trene deg opp til å være mer produktiv, mer fokusert, ha bedre forhold til andre, og til og med være sunnere og lykkeligere i livet ditt hvis du ikke ignorerer følelsene dine, eller tar dem i spiral ut av kontroll, fordi alle disse tingene kan føre til at dårlige ting skjer helsesmessig. Pluss å finne ut hva som skjer følelsesmessig for deg, kan virkelig bidra til å styrke forholdet til andre fordi du sannsynligvis vil ha mer forståelse av hva som kan være følelsesmessig for dem, og du kan til og med gi dem en hånd for å bli smartere om sine egne følelser også.


Dine tanker

Dine tanker bestemmer så mye mer enn vi egentlig er klar over, eller egentlig vil ofte anerkjenne. Dine tanker er der og de bestemmer om du vil, eller ikke. Tenk på dine medarbeidere når du ber dem om noe. Vær sikker på at dette er noe de er i stand til, ønsker å gjennomføre, og at det er fremmet gjennom en god og reell dialog. Din relasjon til dine medarbeidere bestemmer hvordan dialogen fungerer.


Angst

Mange har angst for ting som kan skje. Husk at det er kun mellom 15-20% av det vi tror vil skje, som skjer. Vi bekymrer oss mer enn vi trenger. Vi vet at det er vanskelig å ha disse tankene. Det kan også være helt andre ting som skjer, enn de vi tenkte på. La oss ikke bekymre oss unødvendig. Det er ikke vi som har kontrollen over det som skjer. Hvert minutt med bekymring er et minutt mindre her og nå og et liv i glede og trivsel.
Gi litt mer blaffen. Vi er så ordentlige og vil være så flinke, men hva gjør dette med oss? Det gir deg mer bekymringer og stress enn hva som er sunt for deg. Bytt bekymringstankene med takknemlighetstankene og dagen blir langt bedre. Vær tro mot deg selv ansatt eller leder.


Din sensitivitet

Vi er alle sensitive og følsomme på vår egen måte, og befinner oss et eller annet sted på sensitivitetsskalaen. En av fem blant oss er det vi kaller høysensitive, sier Trond Haukedal i sin bok om høysensitivitet. Det vil si som ansatt eller leder, er det viktig at dette tas det hensyn til i kommunikasjonen. Derfor må du som leder kjenne dine ansatte – også deres sensitivitetsnivå.

 

 

Ditt liv har skapt din historie

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.