Litt om livet – del 2

  • av

 

Innleggene «Litt om livet» er delt i to. Den første delen er om vår oppvekst og våre foreldres oppgave som foreldre. Når vi er blitt voksne, har vi fått en utdannelse og en jobb så er spørsmålet hvordan det går med oss på jobben. Denne delen del 2 av «Litt om livet» handler om konsekvenser. Opptrer en helt som det passer en selv på jobben så vil det få konsekvenser. Det er ikke noe annerledes hjemme. På begge steder det noen regler og rutiner vi må etterleve. Ikke bare for oss selv men mest for våre omgivelser, våre nærmeste. 

 

 

Advarsler og oppsigelse/avskjed

Bryter vi arbeidsavtalen, interne regler eller rutiner, lover og forskrifter, så vil dette få konsekvenser. Noe krever advarsel, men dette kan også føre til oppsigelse eller avskjed avhengig av alvorlighetsgraden.

Generelt så trenger det ikke å være mange gjentatte overtredelser med varsler hvis saken er alvorlig, eller etter advarsel og forholdet har ikke bedret seg, så har en arbeidsgiver rett til å vurdere og eventuelt si opp den ansatte.

Arbeidsgiver og arbeidstaker må sette seg ned for å finne løsninger, og avtale om hva som skal gjøres.

Det kan gjelde begge parter, ikke bare arbeidstaker. Her har begge et ansvar, medarbeider, og leder. Det er avhengig av sakens innhold. Arbeidsgiver må gi arbeidstaker en reell sjanse til forbedring, og arbeidstaker må ta ansvar for å følge bedriftens krav og leders forventninger og de tiltak en blir enige om. Det vil si at et forsøk er ikke godt nok. Den ansatte må vise tydelig interesse og evne til forbedring i minimum en måned før dere tar saken opp igjen. En inngående samtale med den ansatte må gjøres, med de beste hensikter for den ansatte. Da vurderes det hva som er rett å gjøre. Vilje og evner den ansatte viser til å endre seg er avgjørende, eller viser den ansatte hverken vilje eller evne så har du en alvorlig situasjon som leder. For en leder er det flere forhold som en må ta hensyn til. Arbeidsgiver må ta hensyn til konsekvenser for bedriften og de øvrige ansatte. Det går utover bedriften og andre kolleger, hvis en kollega for eksempel er mye borte eller stadig vekk og tar  pauser utover interne regler, eller ikke leverer det arbeids resultat som forventes. Ansatte kan bli avskjediget, eller sagt opp, uten at det har vært advarsler i forkant. Det er avhengig av sakens innhold og alvorlighetsgrad. Tidligere måtte en ha flere advarsler før en kunne sies opp. Slik er det ikke lenger.

Det må være en balanse mellom arbeidstakere og arbeidsgiver. Vi må begge følge de avtaler som er inngått. Vi må begge følge lover og forskrifter som gjelder.

Ansatt

Har vi som ansatte problemer på hjemmebane så er det vårt ansvar å løse dette, og ikke å laste dette over på arbeidsgiver. Er barn syke så må far eller mor være hjemme eller de må få en annen til å passe barna. Dette er vårt foreldreansvar. Det er viktig her at både far og mor er hjemme og ikke bare mor eller far. Er begge i jobb, så må ikke en arbeidsgiver ta alle fraværene.

Vi må skaffe barnehageplass til barna og vi må få barna dit iht de regler som er i den enkelte barnehage. Vi er endel av et samfunn på jobben og våre barn er endel av samfunn i barnehage og skole. Både jobb og familie må tas hensyn til, og at det er en balanse her.

For noen ansatte merker en arbeidsgiver at de ansatte nesten ikke er borte, fordi de tar ansvar og sørger for at transport til barnehage, skole eller syke barn mv, egne behov løses på en god måte for alle.
Så er det de andre som skaper svært mange utfordringer for arbeidsgiver. Et stadig fravær, unnasluntring på jobben, eller mye sosial prating, eller mye bruk av mobiltelefon eller pauser, gjør at kolleger kan starte å gjøre det samme.  Eller de irriterer seg over den som bidrar mye mindre og de belastes mer. Dette tar mye tid hos leder – altfor mye tid. De gjør at de andre på arbeidsplassen ikke får det de trenger, fordi en leder har også andre oppgaver.

Arbeidsgiver

Ansatte kan ha mange meninger om sin leder, eller arbeidsgiver. Noen ganger med rette og andre ganger ikke. En arbeidsgiver og dens ledere har være i sær sitt ansvar for at bedriften leverer. Ledere må skaffe kompetente ansatt og samtidig utvikle de ansatte en har, til dagens og nye oppgaver, slik at bedriften leverer idag og over tid. Det for en arbeidsgiver å være glad i sine ansatte betyr at en vil dem vel. Det handler om å legge til rette, og gi et grunnlag for trivsel og produksjon. Den som trives, produserer mer, og arbeidsmiljøet blir positivt. Det smitter begge veier.

Bransje og kultur

Hver bransje har sine egne kulturer og skifter en som ansatt bransje så må en være klar over dette. I tillegg så har hver enkelt bedrift sin kultur innenfor bransjekulturen. Det er viktig for oss som ansatt, at de verdier vi selv har passer med bedriftens, slik at en trives. Hvis ikke velg en annen jobb og den kulturen du trives i.

Ta tak i dine ansatte

Er du ikke som arbeidsgiver og leder fornøyd med hvordan arbeidet utføres, ansatte er mye borte fra jobb, det tas mye pauser, effektiviteten er lav, økonomien skranter etc, så må du som leder og du som arbeidsgiver ta tak.
Først og fremst skal alle trives på jobben. Både medarbeidere og du som leder og/eller som arbeidsgiver. Start der. Hvordan vil dere ha det på jobben? Lytt og lær. Hva er godt og hva er mindre godt på jobben i medarbeideres øyne. Be dem bidra med sine løsninger, slik at de føler at de er med og bestemmer egen og bedriftens utvikling.

Ta innover deg de som sliter, og hjelp dem. Samtidig må du presisere at dere begge må ta ansvar for at ting bedres. Avhengig av sak.
Ta gjerne som leder en arbeidsmiljøundersøkelse. Gjenta den årlig slik at du ser hvor forbedringene er. Ha jevnlig møter med dine ansatte, slik at de kan lufte alt det de tenker på og mener. Slike møter er obligatoriske for alle. Dette er i arbeidstiden og det er ikke anledning til ikke å delta. Ansattes plikt. Dette kan føles strengt, men det har med å ta ansvar for egen arbeidsplass.

Konkurrerende virksomhet/hobbyer

Er du ansatt et sted og du ønsker å drive egen virksomhet eller drive med hobbyer så er det et par ting du skal tenke på. Du skal ikke starte med virksomhet som er konkurrerende til din egen arbeidsplass. Det er naturlig at du vil drive med det du kan, men pass på så du ikke konkurrer med deg selv, om de samme kundene. Du kan tilby de samme kundene helt andre produkter og tjenester enn hva din arbeidsgiver leverer, men ikke de samme.

Døgnet har 24 timer. Normalt skal du være på jobben 8 av disse. Pass på så du ikke lar dine private interesser gå utover din jobb. Det kan få konsekvenser og det bør få konsekvenser.
Vil du ha en hobby eller delta på arrangementer som gjør at du bruker av arbeidstiden, så må du gjøre avtaler med din leder mht hvordan den totale arbeidstiden ivaretas. Brudd på dette vil få konsekvenser. Det er positivt at en engasjerer seg i hobbyer eller organisasjoner for hjelpearbeid eller annet. Vi må skille mellom arbeid og jobb. Husk det.

Vårt ansvar for egen utvikling

Vi har alle vår historie, og noen bruker den til å stoppe seg selv fra å ta tak i eget liv. Vi har hver av oss ansvar for å ta tak i vårt eget liv. Noen bruker sin historie som unnskyldning. Det blir veldig feil for andre, som er avhengig av deg. Dette er alt fra de, som har mentale utfordringer, til faglige, eller fysiske utfordringer. Fikser du ikke dette selv så søk hjelp.

Finn ut hva du vil med livet ditt. Finn ut hvem du vil være i fremtiden. Du har masse potensiale. Vi alle bidrar, men vi kan alle bidra litt mer. Vi må bare bli kvitt noen utfordringer først. Eller det kan være arbeidsplass tilpasninger. Vi har et ansvar for oss selv og våre omgivelser til å ta tak i vårt eget liv og utnytte vårt potensiale.

Bli den beste utgaven av deg selv. Klarer vi det så har vi lykkes, sa artisten og musikeren Jahn Teigen.

Ditt liv har skapt din historie

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.