Hva er ditt mål?

  • av

 

Hva er ditt mål?

Har du satt deg mål i livet? Hva engasjerer deg og hva gjør deg glad? Det finnes mange mål du kan sette deg. Noen har sine mål utenfor jobben og det er greit, så lenge du gjør de oppgaver som forventes på jobben. Andre har høye karrieremål, mens de fleste ligger midt imellom disse to ytterpunkter. Et mål i jobben og privat gir deg energi og tilfredstillelse når det oppnås. Derfor er det viktig å sette seg mål.

Ambisjon med hensyn til å sette seg mål og økologisk sjekk

Mange har ambisjoner. Dette er bra. Men en ting til bør du gjøre – nemlig å ta en økologisk sjekk. Hva er en økologisk sjekk? Det er en sjekk med de mennesker som du har rundt deg hjemme eller på jobb. Er de med og støtter deg i dine ambisjoner, eller vil det skaffe dem så store utfordringer slik at de ikke blir noen støtte. De blir snarere en belastning med hensyn til at du kan nå dine ambisjoner? Da er det du som skaper en belastning for dem. Derfor skal du ta denne sjekken før du iverksetter dine store planer, eller setter i gang mot ditt hårete mål. En økologisk sjekk bør du gjøre i en del andre situasjoner også når du bestemmer deg for noe i det daglige. Det kan være hva som helst. Har dette noen betydning for de rundt deg? Spør! Står dere midt opp i en større oppgave hjemme, eller på jobben? Hva skjer, hvis du gjør det du ønsker her og nå?

Trivsel og glede på jobben

Hva er lysten din til å gå på jobb, hvis du ikke trives og har glede av å være på jobben? Hvis ikke jobben i seg selv har en egenverdi for deg selv, eller at du føler at ditt bidrag ikke er viktig for den virksomheten du er ansatt i, så vil din jobb glede bli redusert, og etterhvert kan den forsvinne.

Velg dine kamper

På enhver arbeidsplass er det alltid noe du kan irritere deg over, eller du skulle gjerne sett at det var annerledes. Finn ut hva du kan gjøre noe med. Dropp å irritere deg over det som du ikke kan gjøre noe med. Dette bruker kun din tid og din energi, og det går ut over deg selv.
Det som du ikke kan gjøre noe med, er de saker som oftest ligger utenfor ditt ansvarsområde. Du må gjerne komme med innspill til din leder på dette, men bruk ikke din eller din leders tid unødvendig. Og én ting til. Vær varsom overfor din leder, det kan endre din relasjon til din leder, hvis det gjelder din leder eller dennes arbeidsområde.
Hvilke ting kan du gjøre noe med? Hvilke ting er så viktig for deg at disse saker og kamper må du ta? Velg dine kamper. Velg også de som du lettest kan lykkes med først. Gi deg selv erfaring. Husk 80/20/2-regelen som bestemmer hva som er viktigst for deg.

Balanse mellom fokus på privatlivet og jobben

Tidsklemma, egne prioriteringer, bestemmer hva som får prioritet. Din arbeidsgiver forventer at du er tilstede, og gjør den jobben du får betalt for. Ser du som leder at det er noen som sliter med å forstå, at det er privatlivet du, den ansatte, må tilpasse til jobben, og ikke motsatt. Du som leder må være tydelig på hva som forventes av dine medarbeidere med hensyn til balanse mellom jobb og familie. Du skal være på jobb i arbeidstiden, og gjøre det som forventes. Hode og kropp må være på jobben. Dette er et godt råd til deg som ansatt, hvis dine omgivelser på jobben skal få den oppmerksomhet, og hjelp som forventes av deg.

Balanse jobb og privat

Enhver ansatt må ha et fokus på, balansen mellom jobben og privatlivet. Når vi er hjemme, så er vi hjemme, og har fokus på dem og det som er hjemme. Når vi er på jobben, så er det jobben som teller. Da skal du ikke bruke tiden til å prate unødvendig sosialt. Du skal heller ikke bruke mer tid enn absolutt nødvendig, til private aktiviteter på PC, telefon og lignende. Er det noe spesielt på gang, som sykdom hjemme, kjøp av hus eller leilighet, bilen må på verksted, eller du trenger lege eller tannlege, skal du ikke unødig belaste bedriften. Hver bedrift har både regler og praksis på dette.

Finn ut som nyansatt hvordan reglene er på din nye jobb

Du som nyansatt bør gjøre deg kjent med dette så raskt som mulig, for å unngå misnøye fra leder eller kolleger. Snakk med din leder om regler og praksis. Du må gjerne snakke med tillitsvalgt og/eller verneombud om dette, så du har bredest mulig kunnskap om hvilke reglement og hvilken kultur bedriften har på dette.
Erfaringer tilsier at det er de samme ansatte eller ledere som strekker denne strikken lengst, i flere sammenhenger/situasjoner. Andre løser dette uten at bedriften knapt registrerer dette. Tenk på hva dette kommer av? Det handler om holdning til deg selv, til bedriften, til kolleger/arbeidskamerater.

Sett deg selv i deres situasjon. Hva vil de tenke, når kolleger/arbeidskamerater er borte? Er det greit at noen kolleger/arbeidskamerater er ofte borte, uansett årsak? Sørg for å vite hva som er praksis i den bedriften du jobber i. Dette gjelder også når du selv er syk eller borte fra jobben. En skal selvfølgelig få lov til å være syk, men noen er svært ofte på denne sykelista, og kolleger/arbeidskamerater savner deres hjelp, og må jobbe ekstra når du ikke er tilstede. Arbeidsgiver ser at det fort blir misnøye hos de andre på jobben, da andre må ta støyten for den som ikke er på jobb.

 

 

Ditt liv har skapt din historie

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.