Det å være en god ansatt del 1 av 3

  • av

Hvordan er jeg som medarbeider?

Alle får et lite stempel på seg mht hvordan en er på jobben. Hvordan er jeg på jobben? Hva synes mine kolleger? Din adferd på jobben forteller andre hvem du er på jobben. Det bestemmer du selv. Du kan være den du vil. Vi tror at vi ikke kan endre oss, men det er feil. Vi kan hvis vi vil. Det er viljen det kommer an på. Noen trenger hjelp andre ikke. Søk hjelp isteden for å gi opp. Her er den første av flere innlegg med hensyn til det å være en god medarbeider.

Prate i møter og forsamlinger

Er du introvert eller føler deg ukomfortabel foran forsamlinger, store eller små? Her er litt om hvordan du kan ta vare på det fulle potensiale i deg selv om du er  introvert/beskjeden/usikker medarbeider. Her er noen tips.

Vær forberedt som ansatt

Uansett om det er en forventning om at du skal delta i møtet eller ikke, så er det en god hjelp om du har forberedt deg. Forsøk å komme med input så fort som mulig, så kommer du til å føle at du er delaktig tidligere, og sannsynligheten for at kollegene henvender seg til deg med spørsmål øker.

Slipp dine halvferdige tanker fri

Særlig i korte, intense møter. Legg merke til at også andre kolleger ofte kommer med ikke helt ferdige gjennomtenkte idéer, og du kommer til å begynne å merke at ingen bryr seg om det. Starten på en tanke kan bane vei til gjennomtenkte diskusjoner og beslutninger. At tanken ikke er ferdigtygd gjør ikke noe. Du kan også si at dette er en ide, en tanke eller et forslag til viderebehandling eller vurdering. Blås i at du rødmer. Det viktige er hva du sier, ikke hvordan du ser ut når du sier det.

Snakk høyere/tydeligere og rolig

Du trenger ikke å skrike, men det kan hjelpe å snakke litt høyere/være tydeligere enn du gjør normalt, når du skal delta i diskusjonene. Dermed markerer du at du har noe å si. Desto mer du øver, desto lettere blir det.

Kjøp deg tid

Om du får et spørsmål du ikke kan svare på, eller behøver mer tid til å tenke på. Du må ikke være redd for å si at du ønsker å tenke på saken og heller komme tilbake med hva du mener.

Øv i liten skala før store presentasjoner

Å snakke offentlig i store arrangementer kan få hvem som helst til å bli nervøs. Derfor må du øve! Start med å holde presentasjoner hjemme, i mindre grupper, og jobb deg oppover.

Blås i at du rødmer

Det viktige er hva som blir sagt, ikke hvordan du ser ut når du sier det. Men å fokusere på det er selvsagt lettere sagt enn gjort, når hele rommet titter på deg og du begynner å stamme eller stotre. Et kortsiktig tips er å gjøre avslappende pusteøvelser før du skal prate. Ta fram en tidligere god prestasjon, eller situasjon, eller følelse i tankene. Et langsiktig tips er rett og slett at du må øve. Desto mindre ubehag du kjenner før hver situasjon, desto mindre sannsynlig er det for at det kommer til å skje igjen.

Gi og få hjelp av kolleger

Er du medarbeider eller leder så se hvordan dere holder møter på arbeidsplassen. Noen er usikre eller introverte medarbeidere og kolleger eller sliter med å snakke i forsamlinger. Vær oppmerksom på hvem som prater mye, og hvem som ikke kommer til. Ikke vær redd for å spørre de som er stille om deres mening under møtet. Noen ganger hjelper det å gi noen ordet, for at de skal ta det.

80/20/2-regelen

Vær bevisst på dine kommentarer, argumenter og innspill (heretter kalt KAI) i diskusjoner. Om det er i møter eller i daglig omgang med kolleger eller din leder. 80 prosent av dine KAI er det samme som alle andre har, men sagt på sin måte. Det bruker bare opp din tid og andres sin tid ved å fremme det andre allerede har sagt. Ja, det er viktig for deg å ytre deg og rett av deg å gjøre det, men i så fall fatt deg i korthet og helst om noe nytt til diskusjonen. Fordi det er de tyve prosent KAI du skal konsentrere deg om.

Det er disse som er viktigst for deg. Finn ut hva disse er. Disse KAI skal du fremme fordi disse er viktig for deg og disse KAI betyr noe for resultatet. To prosent av de tyve prosent av dine KAI er de du skal stå på til «Dovre faller». Et gammelt uttrykk for hva som er nesten uoppnåelig. Disse to prosent er de som virkelig bidrar i diskusjonen og som er helt avgjørende for deg. De er virkelig de KAI som definerer den du er, og som du ikke skal gi deg på. De avgjør om du sier ja eller nei til en avgjørelse.

Psykologisk kontrakt

Når en er i et arbeidsforhold er det avgjørende om du føler en psykologisk kontrakt med din arbeidsgiver, og at arbeidsgiver har det samme overfor deg som ansatt. Hva er dette egentlig? Det handler om ansvar og forpliktelser dere imellom. Når du som leder eller ansatt føler at dette ikke skjer lenger, så ta det opp.

Hvilke kjennetegn har en ansatt som føler den psykologiske kontrakt overfor bedriften:

• Tar ansvar for bedriften
• Er lojal til bedriften
• Hjelper til og organiserer og koordinerer innenfor enheten
• Er engasjert på flere hold og plan
• Tenker på hvordan saker og ting kan gjøres bedre

Hvilke kjennetegn har en leder som føler den psykologiske kontrakt ovenfor sine ansatte:

• Tar ansvar for deg som ansatt
• Inkluderer deg som tidligere i det som skjer
• Hjelper deg som tidligere med hensyn til å organisere og koordinerer oppgaver innenfor enheten
• Er engasjert på flere hold og plan sammen med deg som tidligere
• Har fokus på hvordan saker og ting kan gjøres bedre hos deg som ansatt

Ditt grunnlag for dine positive holdninger/leveregler

1. Den viktigste personen for deg, er deg selv. Lær å vær glad i deg selv og du kan bli glad i andre. Det å være glad i deg selv skal ikke blandes med det å være egosentrisk, egoistisk m.m. Ei heller blandes med at en tror en er bedre enn andre. Alle har samme verdi. Din fremtidig suksess, din glede, din helse og rikdom, er bestemt av hvilke holdninger og tankesett du har.
2. Dine tanker er grunnlag for dine meninger.
3. Du skal ikke skylde på andre for din egen mangel av fremgang.
4. Ha tankene på det du vil ha, og ikke fokuser på det du ikke vil ha.
5. Du skal finne din inspirasjonskilde og bruke den for hva den er verdt.
6. Dine motganger er frø til din inspirasjon og stahet til å få det til. Du skal likevel oppnå det du ønsker.
7. Du er glad i arbeidet ditt og er glad i dine omgivelser privat og jobb.
8. Du skal ikke undervurdere dine negative tankers kraft som kan få deg til å ha negative holdninger. Finn ut hvordan du kan holde på de positive tankene.
9. Du skal snu skuffelser til fordeler ved å endre dine holdninger.
10. Du gir deg ikke før du oppnår det du vil ha ved å ha fokus på målet hele tiden.
11. Du kan endre den verden du har, til den du vil ha.

Ditt liv har skapt din historie

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.