Det å være god ansatt del 3 av 3

  • av

Vi har alle ulike motivasjoner for å ha en jobb eller å ha denne jobben. Dette innlegget handler om hvorfor en går på jobb og hvorfor akkurat denne jobben.

Hvorfor går du på jobb?

Noen har kun et mål om at dette gir penger til hus, mat, og klær. Alt utover dette er ikke så viktig for dem. Det er viktig for deg som leder at du forstår det og vet hvem det er slik for. Da kan du lede disse på rett måte for å oppnå deres mål, ditt mål og bedriftens mål.
Andre er interessert i sin jobb, og gjør sitt aller beste for å levere det beste de kan. Din håndtering av dem er svært viktig da disse vil lykkes, men de trenger noen ganger din hjelp. Du som leder må forstå hvordan du kan bidra til at disse lykkes i jobben.
Noen få er kun interessert i at dette er et springbrett til videre karriere. De kommer videre til tross for deg, men hvis du ikke spiller på lag med disse, vil du få noen utfordringer. Ikke minst vil du ikke få den leveransen ut av dem, med mindre du har en god dialog med dem og forstår deres motivasjon.
Det er mange flere kategorier enn disse tre, men felles for disse er motivasjonen til å gå på jobb og det å gjøre en god jobb. I dette spennet må du jobbe/lede. Dette er ikke noe en får automatisk levert i en lederutdanning, men det er din hverdag. Det er forutsetninger til at den enkelte leverer, slik at dere samlet leverer i henhold til den planen som dere har bestemt. I en organisasjon er det alle typer mennesker med alle typer fokus og hverdager.

Hva skal vi fortelle til vår leder om oss selv?

Hvor mye av ens historie en vil fortelle sin leder, bestemmer en selv. Men strekk deg litt lenger enn hva du kanskje ville i utgangspunktet, hvis det vil gjøre din hverdag bedre, og din leder vil ha nytte av det. Din leder må kjenne deg og noe av din historie, som påvirker jobben og jobbsituasjonen.

NAV eller i jobb

Vi har mange som faller utenfor og blir i NAV. Noen vil det fordi deres hverdag er så vanskelig at de ikke klarer annet. Andre vil gjerne ha hjelp til å komme i jobb, bidra i samfunnet, og øke sin egen selvfølelse og selvtillit. De fleste av oss er sosiale mennesker som kjeder oss hjemme og trives slettes ikke med å være trygdet eller sykemeldt over lengre tid.
Som en sykemeldt sa «Det er så lange dager å være hjemme og ikke få se noen», og «Jeg skulle så gjerne vært på jobben – det er mye bedre enn dette». Der det er vilje er det muligheter. Vi har i dag, som IA-bedrift eller ikke, muligheter til å gi folk arbeidstrening, men det må gi reell erfaring og arbeidstrening. Vi hører om de som er på tiltak. Vi hører om at disse tiltak ikke bidrar til at de kommer ut i jobb. Vi som er ledere har et spesielt ansvar til å gi den som trenger det, en utstrakt hand til å komme seg i arbeid. De trenger et sosialt liv, men også arbeidstrening. Derfor må en som leder følge dem opp og både legge til rette, men også korrigere kursen for at de skal bli en god medarbeider.

Lojalitet og balanse mellom ansatt, kunde og bedrift

En medarbeider skal alltid være lojal til sin bedrift uansett om en er leder, eller ikke. Det er alltid en mulighet for en liten konflikt i situasjoner, med tanke på hvem som det skal tas hensyn til. Lojalitet skal balansere mellom ansatt, kunde, og bedrift. Det skal være rettferdighet for alle. Derfor, når en tar mer hensyn til den ene fremfor den andre, så blir det galt uansett hvem det gjelder. En ansatt, om det er en leder eller ikke, skal tydelig skille mellom seg selv, som ansatt, kunden, eller bedriften. Hva betyr det i praksis?
I en gitt situasjon, hvis en kunde klager, så er det lett å ivareta kunden mer enn en skulle, og da kan det gå utover den ansatte, eller bedriften. Det samme gjelder hvis en tar for mye hensyn til en ansatt i forhold til bedriften. Ordtaket «en kunde har alltid rett» gjelder til en viss grad, men ikke mer enn at en sak har flere sider, og alle disse må det tas hensyn til. Derfor er det ikke sikkert at kunden alltid har rett, men litt rett har de som regel. Hvis en her løper kundens sak og støtter deres argumentasjon fullt ut, vil de andre partene (ansatt og bedrift) lide. Derfor må en høre alle sider før en beslutning tas.
Bedriften Bouvet har en klar uttalt praksis om at den ansatte kommer foran kunden. Dette er for å ta vare på medarbeiderne og sørge for at de blir, og trives i bedriften. I et konsulentselskap som Bouvet er dette spesielt viktig med hensyn til å beholde kompetansen.
Det er også viktig i andre virksomheter, men da kommer balansen inn som det vises til ovenfor.

Hvorfor er du ansatt i DENNE bedriften?

Forfatteren har flere ganger undret seg over hvilken motivasjon ansatte har for å gå på jobben. Har både vært ansatt i mange år, hvert leder i mange år og til slutt arbeidsgiver. Det er en ærlig sak at du ønsker en jobb for å tjene penger. En arbeidsgiver og dens ledere forventer at du gjør den jobben du er ansatt for. Dette er ikke et oppholdssted, men et sted hvordet skal gjøres et stykke arbeid. Så hva er din motivasjon for å gå på jobben? Er det bare for å tjene penger eller er det for å gjøre en jobb som tilfredsstiller kunder og bedriften.
Dette er hva som forventes – HUSK det

Ditt liv har skapt din historie

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.