Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

  • av

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på. Kommunikasjon generelt er krevende da f eks kroppsspråket ditt kan fort avsløre kommunikasjonen.

Kroppsspråk
Kommunikasjon er 7 prosent ord, 38 prosent tonefall, energi og pågåenhet, mens de resterende 55 prosent er vårt kroppsspråk og minespill. Det hjelper ikke å si noe med masse engasjement hvis ditt kroppsspråk sier at du egentlig ikke tror noe på dette.

Viktige spørsmål i forbindelse med en konflikt
Konflikt er komplekst, og derfor må du finne ut hva, hvem og hvorfor. Det er helt nødvendig at dere snakker om det samme. Finn ut følgende om konflikten:
1. Hva er ditt behov?
2. Hva trenger du?
3. Hva vil du?
4. Hva er problemet?
5. Er du en del av konflikten?
6. Hva er det som truer deg og dine verdier?
7. Hvilke ansvar tar du og hva har du lært?
8. Hvem er endel av problemet?
9. Hvorfor mener du det du mener? Sett navn på det og grav i mulige årsaker med hensyn til hva det er som skaper konflikten.
10. Er det andre som mener det samme med samme årsak – eller er denne saken kun din?
11. Hva er det som krenker din selvfølelse?
12. Hva er det som truer ditt selvbilde?

Løse en konflikt starter med kommunikasjon
Finn ut om dere snakker om samme sak. Gir samme ord samme mening? Start helt på det banale, fordi det ofte er banale reaksjoner og årsaker. Spør hva en leg- ger i innholdet av et ord. Det er dessverre mange konflikter som kun skyldes at en snakker forbi hverandre. Finn ut om dere snakker om det samme. Finn ut hva dere er enige om. Når dette er gjort er det langt lettere å finne løsning på konflikten, da den sannsynligvis er langt mindre, og mindre komplisert enn hva den så ut som først. Start med å finne likhetene og deretter ulikhetene. Ofte har den ene part stoppet å lytte, slik at den andre prøver å si og gjøre det samme som før, til ingen nytte. Derfor må du finne ut av dette på en annen måte. Hva, hvem, og hvorfor? På det tidspunkt da du ber om hjelp så har det oppstått en erkjennelse av at du ikke klarer å løse ditt problem selv. Da kan du se på konflikten og hva det er som lager/skaper denne.
Et eksempel: Et par er i konflikt som har pågått lenge fordi denne ene part sier noe og den andre oppfatter noe helt annet. Tror du dette løser saken? Absolutt ikke. De snakker om to forskjellige saker, eller mener to forskjellige ting, men bruker samme ord. Derfor snakker de forbi hverandre og saken blir ikke løst.

Den viktigste nøkkelen til en god relasjon til partneren og alle andre I 2016 kom boken «Hemmelighetene bak et lykkelig parforhold» av John og Julie Gottman ut på norsk. John og Julie Gottman har forsket på relasjoner i mer enn 30 år, og i et intervju med Aftenposten i 2016 ga Gottman «vennlighet» og «kri- tikk» som nøkkelord for forskjellen på lykkelige og ulykkelige par og relasjoner. Lykkelige par og relasjoner er grunnleggende gode mot hverandre – de pacer hver- andre. De lytter til og aksepterer den andres kritikk, og de ler sammen. Ulykkelige par og relasjoner har en tendens til å skylde på hverandre for det de er misfornøyd med, eller det som ikke fungerer. Forskningen til Gottmans viser at lykkelige par gir hverandre fem positive budskap for hvert negative. Ulykkelige par, derimot, gir hverandre 0,8 positive meldinger per negative. Ut av John og Julie Gottmans forskning trekker vi følgende konklusjon: Pacing er en av de viktigste nøkkelfak- torene for å få relasjoner til å fungere.

Dette er ikke om ekteskap, men det er det samme som gjelder din relasjon med dine medarbeidere som deres leder. Derfor er det viktig at dette forståes. Tenk på dette når du gir tilbakemeldinger.

Oppsummerer sju prinsipper for å få relasjoner til å fungere:


1. Bli kjent med hverandre
2. Vise respekt og begeistring
3. Vise omtanke
4. La deg lede
5. Løse problemene som er løsbare
6. Finne veien ut av fastlåste konflikter
7. Ha felles mål og mening

De tre første prinsippene er fasetter av det vi kaller pacing; å møte hverandre, skape og bevare kontakt, og skape tillit. Pacing er å møte hverandre der en er. Detbetyr at du møter din ansatt der denne er. Å bli og forbli godt kjent med hverandre krever nysgjerrighet, en drivkraft til pacing. Å vise respekt innebærer både pacing og at partnerne ivaretar egne og overholder den andres grenser. Begeistring for den andre er god pacing, og det samme er å vise omtanke.
Det fjerde prinsippet handler om leading (la seg lede), og vi tenker at det er viktig at begge, eller alle, partene i en relasjon både leder og lar seg lede. En leder må lede og denne må også la seg lede av sin leder igjen.
Prinsippene 5 og 6 handler om strategi. Hvordan løses saken? Hva gjør partene når det butter?
Det sjuende prinsippet er om å ha felles mål og mening. Du som leder må sørge for at alle har et felles mål og retning for deres arbeide, for enheten.

Dine relasjoner og uttalelser av dine meninger

Noen ganger blir du fristet til å gi noen en klar melding til en kollega eller venn. Da kan det være lurt å stille seg følgende spørsmål:
1. Må det sies?
2. Må det sies av meg?
3. Må det sies nå?

Ditt liv har skapt din historie

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.