Vil du bli leder?

Skal du bli leder så er det en  del saker du bør sjekke ut om deg selv. Dette for å sikre at du lykkes som leder. Om det er en forfremmelse eller om du vil søke en lederstilling. Derfor stilles endel krav som er helt naturlig til en leder. Les dette innlegget før du bestemmer deg. 

Det å bli en leder er en stor endring for de fleste. Enten om en kommer fra skolen og rett inn i en lederrolle, eller skal overta lederrollen i den enheten der en tidligere var en av medarbeiderne, eller du kommer inn i en ny organisasjon hvor du ikke kjenner noen.

Noen ledere er født til oppgaven, mens andre tror de er det og har en lengre vei å gå. Det er noen egenskaper som en leder trenger og dette lærer en gjennom lederutdanning, mens en del egenskaper og kunnskaper sitter i mange fra starten av. En leder må like mennesker og du må jobbe igjennom mennesker. Du har et ansvar for en enhet, avdeling eller om den kalles noe annet.

Lederfokus

Mor Teresa spurte 500 ledere i en konferanse om de kjente sine medarbeidere og om de var glad i sine medarbeidere. Det ble helt stille i salen. Disse to spørsmålene ble hengende i luften lenge etter at hun forlot talerstolen, da begge spørsmålene er svært viktige for en leder.

Det hele er veldig enkelt, men likevel svært vanskelig i praksis. Hvordan kan du lede noen du ikke kjenner? Det handler om langt mer enn fordeling av oppgaver eller å kommandere mennesker. Hvordan kan din ledelse lykkes hvis du ikke bryr deg om dem du leder? 

En leders utgangspunkt

Ved å bli leder er det en del ting som blir tildelt deg:

1. En automatisk respekt ved at du nå innehar denne rollen
2. Flere forventninger fra medarbeidere og fra din leder
3. Ditt ansvar som leder for denne enheten
4. Medarbeidere, som du enten kjenner så altfor godt – eller ikke kjenner i det hele tatt
5. Spørsmålet er, hva deler du med dine medarbeidere og hva deler du ikke?

Hva gjør du så?

1. Sjekk ut den respekt du har fått tildelt. Du må vise at du har fortjent den. Vis respekt tilbake.
2. Gjennomgå dine forventninger til dine medarbeidere og få de forventninger din leder forventer av deg. Skriv de gjerne ned hvis du ikke mottar de skriftlig. Fortell, og skriv ned, og gi dine forventninger til dine medarbeidere.
3. Få oversikten over enheten, medarbeidere, enhetens mål og resultater så raskt som mulig fra dokumenter eller fra din leder. Skriv ned det som ikke er skrevet ned i rutiner, stillingsbeskrivelser o.l.
4. Bli kjent med dine medarbeidere. Å starte med medarbeidersamtale kan være en løsning, men kanskje først en runde om hverandre. En relasjons- samtale. Underbygg dine forventninger. Lodd stemningen. Det kan være nyttig.
5. Ikke vær kamerat eller kompis med dine medarbeidere. Det kan skape vanskeligheter for deg den dagen de krevende oppgavene og samtalene kom- mer. Hva gjør du hvis du er venn eller venninne med din medarbeider og din leder ber om at du sier opp denne personen, for å sette problemet på spissen? Hvordan løser du dette da? Gå ut eller ta dine medarbeidere med ut på arrangement, men vær deres leder og ikke deres venn eller venninne. Dere er begge ansatt, men du er fremdeles deres leder. Husk det.

Leders hovedoppgave

En leder skal inspirere, motivere, veilede, skape forståelse, skape utvikling, skape energi og ikke minst lede arbeidet gjennom blant annet å lære sine med- arbeidere å lede seg selv. Du som leder skal være en endringsagent, og du, sammen med dine, skal være helter i hverandres øyne.

Tillit og mestring

Du og dine skal ha respekt og tillit til hverandre, og fremme mestring ved å utfordre og dermed skape mestringsfølelse, og da skaper du trivsel. Dette er visjonen og misjonen med din jobb som leder. Dine medarbeidere skal vite hva du står for, hva du vil, hvor du vil og hva du forventer av dem. Du må kjenne dine medarbeidere og deres mål og ville dem vel. Lederen mobiliserer innsatsvilje og samarbeid mot et felles mål.

Eller som tidligere general og president Dwight D. Eisenhower har sagt det: «En leder er en som får andre til å gjøre noe de ellers ikke ville ha gjort, og like det».

Ditt tankesett som ansatt og ditt tankesett som leder

Den store forskjellen mellom det å være ansatt i en faglig stilling og det å være leder, er forskjellig i vårt tankesett. Du har ikke bare ansvar for et sett med oppgaver – dine oppgaver – men du har ansvar for en hel enhets medarbeidere og resultatet fra alles jobb.

Ditt ansvar

Du har ansvaret for det du gjør og du har ansvaret for det du ikke gjør. Du har ansvaret for det dine medarbeidere gjør og det de ikke gjør. Du får krav og forventninger fra dine medarbeidere, din leder, kunder, leverandører og andre enheter. Du skal tenke på hvordan det påvirker enheten i lengden med hensyn til din enhets resultater, de medarbeideres trivsel, og hvordan det påvirker virksomheten som helhet. Dette er daglige beslutninger du må ta som leder.

STOPP OPP og sjekk hvor du er på vei

Ta ofte en tur i helikopteret og se hvor dette bærer hen. Hvordan du og dine løser de oppgaver og utfordringer dere står overfor daglig? Det er menneskelig å gjøre feil, men vi skal ikke gjøre de samme feilene flere ganger. Derfor må vi analysere og gjøre tiltak for å unngå gjentakelse uansett om det er deg eller en av dine som har gjort feilen – ofte kalt avvik. Du sitter med det endelige ansvaret.

Dine medarbeidere

Hver av de medarbeidere har et eget liv, ofte familie, og dette gir dem mange andre ting å fokusere på. De takler livet sitt forskjellig. Derfor er dette noen av de utfordringer og forhold du må ta med deg i din leder hverdag.

1. De har forskjellige ambisjoner på jobb og privat.
2. De har forskjellig energi med hensyn til hva de klarer å utføre i løpet av en dag.
3. Noen klarer ikke å skille mellom jobb og privat.
4. De klarer ikke alene å hjelpe seg selv i vanskelige situasjoner på jobb eller hjemme.
5. De har forskjellig personlighet.
6. De har forskjellige interesser.
7. Deres helse er forskjellig.
8. De har forskjellig fokus.
9. De har forskjellig holdninger.
10. De har forskjellig kompetanse.
11. De har forskjellig evner til å utføre oppgaver.
12. Noen tar ikke jobben alvorlig. Det er bare et sted å være for å få penger.
13. Noen har psykiske problemer og det gir forskjellige utslag på jobb.
14. Noen tar med seg privatlivet sitt på jobb og det kan forstyrre kollegers jobb.
15. Noen er nervøse som person og for det å holde på jobben, mens andre blåser i det og gjør det de synes passer dem. Derfor er spennet stort mellom den enkelte av dine medarbeidere.

Derfor må du sette igang en systematisk medarbeiderutvikling.

Dine rammer, krav og forventninger

Vær observant. De vil kreve mye av deg hvis ikke du setter grenser. I tillegg må du som leder være tydelig og fortelle om dine forventninger. Saken er den at de er på jobb og blir betalt for denne jobben. Du skal sette opp hva du forventer i retur. Det vil si hva den enkelte skal gjøre for at jobben skal være gjort. Vi snakker ikke bare om en stillingsbeskrivelse for hver jobb, men de forventninger du har generelt til dine medarbeidere i din enhet og eventuelt spesifikt til den enkelte. De skal hele tiden vite hva som gjelder og det skal stå på trykk. De skal jevnlig bli minnet om det, men ikke gjennom mas. Det tas fram når det trengs. Denne boken er med å hjelpe deg til å håndtere dette på en god måte slik at din enhet jobber bra sammen og produserer resultater for dine kunder eller brukerne.

Ditt valg, bli leder eller ikke?

Dette innlegget viser litt av de utfordringer du må håndtere som leder. Du må føle deg bekvem med dette. Kanskje ikke idag, men du må kunne sette deg inn i denne rollen og vite at der vil du trives. Hvis ikke – la vær. Vil du, så ta deg lederkurs. Det er det definitivt verd. Dette sier arbeidsgivere. Invister i din fremtid.

Se også andre nærliggende innlegg:

https://www.ledernytt.no/velger-du-den-rette-lederen.6315601-355436.html

https://www.ecosia.org/search?q=ledernytt&addon=opensearch

 

 

 

 

Kommunikasjon freestock_401975206

Kommunikasjon, konflikter og relasjoner

Hvordan kommuniserer vi og ikke minst i en konflikt og hvordan kommuniserer vi med våre relasjoner? Dette er nok et av de områder vi kan rote oss skikkelig bort på.…
Hva jobber du med?

Hva jobber du med?

Hva jobber du med?  En gammel historie om 3 menn som jobbet med noen søyler til et bygg. Hver av dem ble spurt om hva de jobbet med.  – Den…
Kommunikasjon og tilbakemeldinger

kommunikasjon og tilbakemeldinger

Når en tar en beslutning er det jo vesentlig at den gjennomføres. De som skal gjennomføre den vil at intensjonen med beslutningen gir det ønskede resultat. Det er avgjørende at…
Mennesker og følelser

Mennesker og følelser

En av fem av oss er det vi kaller høysensitive. Ofte gir det oss problemer med egen utvikling. Men det betyr ikke at det er mindre ressurser i dem enn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.